LyreSang-talent fra Norge

Fornemme solister i Händels Messias i Københavns Domkirke.

Af Jens Brincker, Berlingske Tidende, 16.12.1996


Så længe som mands minde rækker, har Akademisk kor og orkester opført Händels "Messias" i Københavns Domkirke ved juletid. Den sidste snes år har Morten Topp stået i spidsen for opførelserne, og under hans taktstok er det blevet en tradition, som trækker mange københavnere til huse. Tre udsolgte opførelser har der været i år, og det siger noget om den solide kvalitet, som Akademisk kor og orkester har fået bygget op med årene. De mange amatører kan deres "Messias", og dirigenten sørger for, at opførelserne ikke bliver rutine, men tages som en udfordring, der ansporer alle til at yde deres bedste.

En særlig interesse knytter sig til de professionelle solister, som medvirker ved opførelserne. Her er ambitionerne høje, og Akademisk kor og orkester har gennem årene haft held til at knytte store kunstnere til deres projekt. Man vil huske, hvordan "Messias" opførelserne blev udgangspunkt for Inga Nielsens danske karriere på et tidspunkt, hvor hun var højt anerkendt i udlandet og totalt glemt herhjemme.

I år har Akademisk kor og orkester også haft fornemme solister til "Messias".

To af vore internationale operastjemer, Mette Ejsing og Per Høyer, tog sig af alt- og bas-arieme med bravour. Michael Kristensen der debuterede på Det Kongelige Teater forrige sæson sang tenorpartiet sikkert og med betydeligt format. Og som sopran hørte vi for første gang her i byen den unge norske Bodil Arnesen, der er uddannet i München og har vundet adskillige internationale priser i de seneste år.

Hun har en klar, klangskøn og bæredygtig sopran med imponerende højde og en fornem tekstartikulation. Formatet, teknikken og stemmens karakter peger i retning af en lyrisk sopran med magt over koloratureme, som vi fik det demonstreret i "Rejoice" arien. Men udtrykket er båret af så mange klanglige nuancer, at Bodil Arnesen frit må kunne vælge mellem opera og lied og måske endda kan kombinere begge felter på et meget højt niveau.

Akademisk kor og orkester og Morten Topp fortjener al mulig kredit for at have bragt dette store norske sangtalent til København, mens tid er.

Akademisk kor og orkester, dir.: Morten Topp, sol.: Bodil Arnesen, Mette Ejsing, Michael Kristensen og Per Høyer (sang). Københavns Domkirke, lørdag d. 14.12.1996.