Credo 2
Anmeldelse af Credo med Akademisk Orkester og Kor 2.4.2006 samt "Ordet" uropført i DR.
"BACH komponerede ikke sin musik til Guds ære, men til musikkens ære"
sagde komponisten Ligeti nok så provokerende og vederkvægende. Da
Akademisk Orkester og Kor i Helligåndskirken op til påske præsenterede
trosbekendelsens Credo-satser hos Palestrina, Bach, Mozart, Schubert,
Gounod og Pärt, kunne man kyndigt vejledt af Jens Østergaards
præsentation finde frem til den mindst troende af disse
Credo-komponister.
Det viste sig at være Franz Schubert - hans
udødelige "Ave Maria" til trods. Schubert generede sig ikke for at
forkorte i den latinske tekst til trosbekendelsen, og i frasen for soli
om den ubesmittede undfangelse - "Et incarnatus est de Spiritu sancto
ex Maria Virgine. Et homo factus est" - "Og han blev født ved den
Helligånd af jomfru Maria, og han blev menneske" - ligger wienervalsens
svingom allerede på lur. Det var Schuberts Es-Dur messe (1828), der var
valgt. Tilsvarende kom Mozarts bud på en Credo-sats fra hans c-mol
messe (1783), der er som et brudeslør til den elskede Constance, som
selv sang den forjættende sopran-arie "Et incarnatus est" dengang i
Salzburg.
Anderledes er det hos Bach, hvor koret i h-mol messen
(1733-1749) synger samme frase både fjernt og umisteligt som gennem et
røgslør, sfumato hedder det i malerkunsten, og hos Palestrina i hans
Marcellus-messe (1567) toner den store hvidhed i stemmernes løft uden
ledsagende instrumenter mod den ufravigelige himmel. I kontrast hertil
blev den himmelråbende forlorenhed i Gounods Cecilie-messe (1855) slet
og ret makaber, men den næsten forkullede Berlinermesse (2002) af Arvo
Pärt sluttede koncerten af med manér.
Det var en pragtpræstation
af dirigenten og korlederen Nenia Zenana, der tydeligvis selv havde
trosbekendelsen på hjerte som et dybt udsagn gennem alle de vekslende
epokers måde at blande inderlighed med ekstase på. En diamantsliberske
stod på podiet. Af sangsolisterne var sopranen Marianne G. Nielsen
dårende suveræn i Mozart-arien. Man måtte så savne musikhistoriens
største hængsler til en Credo-sats, Beethovens malmfuldt drejende
trefoldighedsråb i hans titaniske Missa Solemnis. Men det storværk
venter forude som en af DR Radiokoncerterne med Herbert Blomstedt.
DA
Sven-Erik Sandström her op til påske i Radiohusets koncertsal markerede
sig på passions-terrænet med oratoriet "Ordet", der glider langs
påskens handlinger, som de er besungne i Johann Sebastian Bachs
Johannes- og Matthæuspassioner, var det med en nyplacering af det
ekstatiske element. Hvor evangelisten hos Bach er den oprevne
fortæller, mens koret er i roligere dønninger, vælger Sandström at lade
evangelisten være tamt registrerende, mens koret agerer ganske
konvulsivisk. Det er blevet pumpet op med blævertekster af det svenske
akademimedlem Katharina Frostenson, og de bliver mere og mere
vildtvoksende. Musikken strutter af lån fra alt fra Puccinis slebne
sødme til Per Nørgårds afkridtede klange. Solisterne her ved
uropførelsen spændte for kvindestemmernes vedkommende fra Anne Sofie
von Otters mattegnede evangelist til Nina Stemmes og Susanne Resmarks
klangfulde portrætter af Jomfru Maria og Maria fra Magdala. Jesus selv
fik ikke mæle, men boede i evangelistens pertentlige redegørelser.
Desto markantere blev så Pontius Pilatus i barytonen Johan Reuters
urokkelighed, godt sekunderet af tenoren Michael Weinius som den
vakkelvorne Petrus. Et usaligt påfund fra komponisten side var at give
oratoriet en ekstra svulmen ved en vokalkvartet. Det trak på alle måder
pinen ud.
Dirigenten Manfred Honeck ledede ellers elegant og loyalt
de mange kræfter, DR Radiokoret og DR Radiosymfoniorkestret var
blændende, men det var en sendrægtig vækkelse, der blev holdt over
dåben. Selvfølgelig var vi i en anden verden, end da Per Nørgårds
eventyrkantate "Lygtemændene tager til byen" i Andersen-året gjorde sit
bedste for at illuminere en håndfuld kalenderrim af Suzanne Brøgger.
Men da den fabelagtige verdenssopran Nina Stemme hos Sandström oplod
sin røst som jomfru Maria, var musikken overhovedet ikke bæredygtig til
en vokalist af den klasse. På den måde havde Anne Sofie von Otter det
bedre med den minimalisme, som Sandström havde konfektioneret til
hende. Men hendes stemme er farveløs og hendes udstråling prosaisk. At
hun på Det kongelige Teater skal kreere drømmevæsenet Mélisande i
Debussys "Pelléas og Mélisande" synes sært.
I sin bedste øjeblikke
kan von Otter være majestætisk, men det var der ikke
synderlig bud
efter denne gang. At der i Sandströms usalige svæv af toner
bunder en
ægte religiøs inspiration skal nok passe, men til
banebrydende musik
bliver det ikke, skønt han lader hammerslagene fra Golgata larme
op
langt tidligere end korsfæstelsen finder sted. Erindrer man Bachs
"Crucifixus"-stykke fra h-mol messen, hvor naglerne høres som et
fjernt
stakkato, ved man nok, hvem der er den rette religiøse
korrespondent.
Weekendavisen, 12.04.2006
Peter Johannes Erichsen