Renæssance og barok. Den
hollandske Egidius Kwartet i Marmorkirken med Akademisk Kor.
Af Peter Johannes Erichsen
Weekendavisen nr. 24, 13. - 19. juni 2008
SEVÆRDIGHEDERNE i barokkens Rom gør opmærksom på sig selv. Det er ikke muligt i
egne tanker at passere et af de prangende gestikulerende mesterværker. Man
bliver nødt til at anerkende mødet med en hyperfontæne eller en bombastkirke og
tage stilling. Anderledes stiller det sig med renæssancens Rom. Her spilles en
tystere musik, og intet steds mere subtilt end i Via Giulia, der smal og
snorlig begynder ved Ponte Sisto og bruger en kilometer til at række nordvest
mod den larmende Corso Vittorio Emmanuele. Gå turen med en god bekendt og hold
samtalen i gang. Nået gennem kilometeren er øjeblikket kommer, hvor du
udspørger din ledsager, om der var noget opsigtsvækkende på vejen dertil.
Svaret vil blive benægtende, med undtagelse af det øjeblik, hvor bagsiden af
Palazzo Farnese dukkede op. Via Giulia nynner en alt for subtil musik til at
blive hørt i det romerske barokorkester. De slumrende renæssancehuse lader sig
passere uden at tænde den nødvendige benovelse. Men da pave Julius II lod gaden
anlægge i 1508, var det Roms mest strålende strøg. Er vi blevet døve over for
sådanne subtiliteter?
Svaret kommer under kuplen på Marmorkirken i København, arkitekt Meldahls
vellykkede replik til Peterskirkens kuppel i Rom. Her omsluttet af efterlignet
barokstil lader det sig gøre at finde ørenlyd for renæssancens raffinerede
musik denne søndag, hvor den hollandske Egidius Kwartet bestående af 4 mandlige
sangere har fundet sammen med Akademisk Kor om at celebrere herligheder af
Sweelinck, Ockeghem, Orlando di Lasso og onkel og nevø Gabrieli blandet med
mindre kendte komponister fra det 1500-tal, som Via Giulia banede sig vej ind
i. At opleve vekselspillet mellem sangkvartetten og koret bliver som at lade
blikket vandre frem og tilbage mellem kobberstik og malerier af den tyske
renæssances mester Albrecht Dürer. Med næsten en radérnåls præcision ciselerer
Egidius Kwartet en Kyrie-sats af Johannes Ockeghem. De 4 sangere, kontratenoren
Peter de Groot, tenoren Marco van de Klundert, barytonen Hans Wijers og bassen
Donald Bentvelsen står under koncerten forskellige steder, først solo ved
kirkens indgang, siden ved altret med Akademisk Kor og ved afslutningen på
koncertens første del på Marmorkirkens veldædige inderbalkon som et både
brummende og diskant menneskeligt orgel.
Da er de nået til musik af venetianeren Andrea Gabrieli, der komponerede til
vekselopstillinger i Markuskirkens byzantinske eventyrlighed. Hymnen Egredimini
et videte – Gå frem og se – for kvartet og kor fremelsker et tiziansk lagunelys
i de velskolede stemmer, og straks efter pausen blændes der ned nærmest til
brueghelsk vinterskær med Orlando di Lassos La nuit froide et sombre.
Kvartettens leder Peter de Groot gør polisk opmærksom på, at man nu springer et
programsat nummer over, Lassos djærve landsknægtekvad Matona mia cara, på grund
af Marmorkirkens hellighed. Giovanni Gastoldis Amor Vittorioso afhjælper savnet
med korets flodbølge af himmelråb isprængt ekkoeffekter, der må have
kickstartet mangen en ringdans midt i 1500-tallet. Vi er på omgangshøjde med
Shakespeares verdensbillede, når Jan Pieterszon Sweelinck, født i 1562 to år
før dramatikeren, synes at lade sin Pseaulme 21 svulme mod Böhmens øde kyst,
som Shakespeare imod al geografisk fornuft fremmaner i Vintereventyret, eller
når Pseaulme 149 synes at purre op i Mirandas lokker, når hun betragter
svirebrødre i Stormen.
Har man i det romerske efterår betragtet trækfuglene, der som røgskyer hvirvler
om Peterskirkens kuppel og får den tilrejsende til at tro på en storbrand, kan
det genkaldes i Luca Marenzios Vezzosi augelli – De smukke fugle – med korets
adrætte volieretoner. Alt imens Giovanni Gabrielis pinsehymne Hodie completi
sunt atter fremmaner den brummende Markusløve og brisen i latinersejlene. Med
Rilke i Venedig:
Som skulle denne nat/generalen for have og galejer/fordoble deres vågne arsenal,/for
straks at tjære næste morgendag/med flåder, som for tusind åretag/står tæt, og
har, mens alle vimpler vajer,/den store stormvind, strålende, fatal.
Oven på denne pragt kan der sluttes af med Sweelincks canon Vanitas Vanitatum,
hvor kor og kvartet synger forfængelighedernes forfængelighed ud af kirken ved
at gå langs bænkeraderne og forsvinde i en sidste højtklingende tones
evighedshåb.
Så skulle man alligevel have været den fårekylling, som Egidius Kwartet gjorde
så ubændigt levende med Josquin des Prez’ El grillo. Et sted under kuplen må
den svirren og gnæggen da have bragt kræet i sikkerhed, før kvartetten kastede
sig ud i Scaramella, hvor alt hvad krigen river med sig af mudderjord og
kanonkugler syntes at finde stemmer. Det er nok Europas fineste
renæssancesangkvartet, der her har gæstet os i et ildbesjælet samarbejde med
Nenia Zenana og Akademisk Kor. Man hørte formelig stenene ryge ud af skoene på
den unge fårehyrde i Thomas Crecquillons Ung gay berbier og fik det fulde sug
hen over landskabet i Larras tu cela, Michault? – jo, vi kan love for, at
Michault ville pløje.
Denne vekslen mellem verdslig og gudelig sang har engang i en tid med uhørte
raffinementer været hverdagskost. Med rette plæderer Peter de Groot for, at
renæssancens spidsfindige pletskudsmusik når ud til et bredere publikum. Der
var heldigvis godt fyldt i Marmorkirken i søndags.
Marmorkirken. Egidius Kwartet & Akademisk Kor. Dirigent Nenia Zenana.
![]() Oprettet: 17-11-2008. Opdateret: 17-11-2008 af Werner Knudsen |