Lyre Hvorfor har jeg valgt Akademisk Kor?



Sarah Sarina Rommedahl

medlem

Tid i koret: Knapt et år.

Stemme: 2. sopran

Alder: 19 år 

Hvorfor søgte du i sin tid ind i koret?

Der er mange måder at gøre musikken til en del af ens liv. At synge i kor er en af dem, og er man først en gang blevet glad for den måde at lave musik på, er det svært at slippe den igen.

Jeg sang i pigekor i flere år, inden jeg flyttede til København, og jeg savnede det i min hverdag da jeg kom til byen. Jeg var åben overfor mange ting, blandt andet Akademisk kor, men var overbevist om at det aldrig ville lykkes. Det virkede som et kor med et uopnåeligt højt niveau og jeg var ikke helt tryg ved at skulle synge til en optagelsesprøve.

Jeg mødte op følgende onsdag og følte mig meget lille, uerfaren og ung – malplaceret mellem alle disse voksne mennesker. Jeg fik stukket en node i hånden og så måtte jeg ellers stille mig op blandt første sopranerne og synge fra blad, det gik over stok og sten, og jeg må indrømme at bladlæsning ikke var min stærke side.

I pausen kom formanden, Mogens, hen til mig og spurgte om jeg var frisk på at lave optagelsesprøve allerede i aften, efter prøven, på trods af at jeg intet havde indstuderet til prøven. Jeg var overrasket, men faktisk meget glad for det, for det tog en stor del af presset, så ville det hurtigt blive overstået.

Hvordan var det at gå til optagelsesprøve?

Optagelsesprøven var slet ikke så slem, som jeg havde forestillet mig. Nenia var god til at skabe en afslappet stemning. Jeg fortalte lidt om mig selv og hvor jeg tidligere havde sunget, og derefter sang jeg nogle små øvelser, og lidt af ”I skovens dybe stille ro”. Så prøvede Nenia at gå op for at se hvor vidt min stemme spændte og bestemme hvilken stemmegruppe jeg tilhørte.

Vi sang noget flerstemmigt fra det, vi havde indstuderet samme aften, hvilket gik forfærdeligt! Jeg kiksede de første tre gange, men så lærte jeg det, og jeg sang vist rent. Det var heller ikke sjovt at stå udenfor døren og vente, mens de besluttede om jeg var inde eller ude, og hvor blev jeg lettet da de åbnede døren og bød mig ind. Det var gået godt, og jeg var optaget. Det var skønt at gå derfra og vide at jeg nu havde et kor, et forfærdeligt godt et af slagsen.

Hvad tiltrak dig?

Det, der tiltrak mig ved koret var seriøsiteten og lysten til at skabe musik på højt niveau. Dog ikke et uopnåeligt niveau som jeg tidligere havde troet. Desuden var udsigten til at synge rigtige korværker af store komponister meget tillokkende. Det var dejligt at vide, at her ville jeg få udfordring hver eneste uge, og jeg var sikker på, at jeg ville skulle kæmpe for at lære denne noget mere komplicerede musik og blive nødt til at udvikle mig.

Nenia Zenana er også en skøn dirigent. Det krævede højst ti minutter at vænne sig til hendes måde at dirigere på, man er næsten aldrig i tvivl om, hvad hun vil. Hun formår virkelig at lære fra sig og forme musikken og gøre det interessant at arbejde med den.

Det er også interessant med den store aldersspredning, og det at alle disse mennesker, som er så forskellige steder i deres liv, kan mødes og finde et fællesskab og en gensidig respekt for hinanden, fordi man ved fælles indsats skaber disse smukke, smukke musikoplevelser.

Hvordan fungerer din stemmegruppe?

Jeg er glad for min stemmegruppe, vi taler sammen og jeg har altid fornemmelsen af, at jeg kan spørge hvis der er noget man er tvivl om. Desuden er det interessant at være i en sammenhæng med voksne mennesker, som man får talt med. Man kan af og til trække på nogle erfaringer eller hører om måder at forme livet på, man ikke tidligere var stødt på. Men det er egentlig ikke specielt knyttet til stemmegruppen. Vi er et kor.

Hvad har du lært som sanger?

Jeg er blevet meget dygtigere til bladlæsning, jeg lærer konstant nye musiske udtryk og teori, jeg ikke før vidste noget videre om. Desuden ændrer min opfattelse af tonerne sig hele tiden, og af det at synge rent. Det er længe siden jeg har sunget decideret falsk, men det at man kan synge mere rent og mere rent og lige lidt renere, det er fantastisk. Desuden gør det at synge regelmæssigt at man får en sikkerhed og styrke i stemmen, og ved at synge meget også en anden føling med sin egen stemme.

Hvorfor "hænger du her stadig"?

Jeg har jo kun sunget her et år, og jeg kan heller ikke forestille mig, at jeg fra nu af kun vil synge i Akademisk kor, men jeg regner med at være her noget tid endnu. Jeg falder i søvn, hvis jeg er for længe det samme sted. Samtidig har jeg brug for udfordringen ved at have en til at sige tingene til en på en anden måde, og arbejde med nogle nye ting.

Hvilken koncertopførelse har været den mest betydningsfulde for dig og hvorfor?

Jeg kan ikke sige, at der er en koncertopførelse der har været mere betydningsfuld end en anden, jeg har nydt hver eneste koncert, og undret mig over, at jeg kan være med i en sammenhæng hvor noget så smukt skabes.

Vil du anbefale andre at søge ind og hvorfor?

Jeg vil anbefale andre at søge ind, fordi man får nogle store musikoplevelser. Man bruger selvfølgelig også enormt meget tid i perioderne op til koncerterne, og der er onsdage, hvor jeg har svært ved at huske hvorfor det lige præcis er, at jeg synger i det "åndssvage" kor. Jeg ville hellere tage på Idealbar og drikke øl og hører Poetry Slam med vennerne.

Men så er der også de dage, hvor man føler at musikken løfter en og giver en den mest fantastiske følelse af glæde. Hvor man nærmest svæver hjem, fuld af energi og musikken bare vælter ud af en i form af små stykker mærkelig melodi, som ikke giver den store mening for udenforstående, for det er kun én selv der i ens eget hoved hører de mange andre stemmer og orkesteret spille.



Akademisk Orkester og Kor, e-mail aok@kor.dk
Oprettet: 06-06-2007. Opdateret: 14-06-2007 af Werner Knudsen