Lyre Jul i Nørregade

Scene. Händels Messias i Københavns Domkirke og Dickens' juleeventyr i Folketeatret.
 
NED gennem Nørregade i København, et både tomt og forjaget strøg på grund af ensretningen og de retmæssigt kørendes glade herresving. Her kørte engang sporvogn. Elsa Gress' gamle far standsede den tit i vrede, når han skråede fra frokoststuen Kannibalen over til muren ved Sankt Petri kirke. Han lignede en
Diogenes på jagt efter sin tønde.
Nu trækker julen folk ind i Domkirken til Händels »Messias« og ind i Folketeatret til Dickens' »Et juleeventyr«. Engelske glæder. Køen til Domkirken strækker sig på de udvalgte dage helt hen til Jorcks Passage, hvor en distingveret mand står og deler invitationer ud med »Fri Champagne«. Det er dog til et andet etablissement. Vi bliver i køen.
Domkirken har været sidste arkitektoniske skrig, få år efter at Mozarts enke Constanze flyttede fra København i 1820. C.F. Hansens voluminøse basilika kan godt i sit indre agere scenebillede til Mozarts sidste opera om kejser Titus' mildhed, »La clemenza di Tito«. Det er jo nok så meget Jupiter som Jesus, der står deroppe i fuld vigør og åbner favnen, hvor der i en normal kirke ville hænge et anråbende krucifiks med Frelseren fortabt for en stund. Ser man sig om blandt Thorvaldsens rækker af apostle, kender hverken Peter eller Paulus deres besøgelsestid. Paulus tror stadig, at sværdet skal svinges. Peter synes at være ved at droppe nøglerne. Midtvejs nede i hovedskibet er Jakob med rejsehat allerede ved at se sig om i retning af andre himmelstrøg. Spanien rimeligvis. Ja, hvem der kunne skære det pragtfulde tårn af Frue Kirke og sætte det på en sydskrænt ved Middelhavet. Så havde man dog endelig fået et arbejdsværelse af karat.

DET er ikke fornuftsstridigt at opføre Händels oratorium »Messias« i en fantasi over det oldromerske frigidarium. Når her er fyldt, kigger folk ned fra de riflede balustrader som bipersoner på et Veronese-maleri. Hvor koret har bænket sig, troner Thorvaldsens blege, men beslutsomme dåbsengel midt mellem de syngende. Når man synes, at den begynder at synge med, er magien på sit højeste. 1200 mennesker saliggøres i et sug herinde. Dirigenten for Akademisk Kor og Orkester, Nenia Zenana, styrer forløbet som en superhyrdinde. Dulmende og jublende i sine anslag fremelsker hun en skyggefuld pastoral klang så mange steder, som det overhovedet kan lade sig gøre. Når glæden derimod skal eksplodere, udsynges frasen »wonderful« med kraft som i en musical om nybyggere. Forrest ud mod publikum står de fire solister, Marianne G. Nielsen, Ulla Kudsk Jensen, Kristian Sørensen og John Lundgren. Sopran, alt, tenor og bas. Händels sindrige krummelurer kolorerer dem langsomt til figurer vi kender: sopranen er kåd som egypterdronningen Cleopatra, alten melankolsk som feltherreenken Cornelia, tenor og bas deler Cæsars snilde og kraft. Det kongelige Teaters pragtopførelse af Händels »Julius Cæsar« må stadig sidde mange i blodet. Et hedensk værk proppet med erotik og intriger. I »Messias« lutres karaktererne, de fire sangere er både helsebringende og larger than life.
Samtidig udgør storværket sin egen fremadskridende arkitektur. Førstedelen med bebudelsen er turen op gennem langskibet, med andendelens lidelseshistorie nås alteret, fingerspidsberørt med alt-arien »He was despised«, og hallelujah-koret hvælver barokkuplen over det hele. At der så byggeteknisk set i tredje del med bas-arien »The trumpet shall sound« ryger en kampanile til vejrs om kap med dommedagsvisionen er simpelthen forrygende drastisk.

PÅ Folketeatret har instruktøren Vibeke Wrede skabt en perle af en forestilling med dramatiseringen af Charles Dickens' grumt tilrettelagte og forsonende forløste »Et juleeventyr« om gnieren Scrooge, der skal firdobbelt forskrækkes, før han linder på pengesækken og skænker andre juleglæde. Opførelsen har et skuespillerhold, der er fuldkommen velafstemt indbyrdes. Plantet i en overraskelsesfyldt scenografi af Marianne Nilsson, til tonerne af engelske christmas-carols, tunet af kapelmester Fini Høstrup til Jesper Kjærs susende danske tekster. Der bliver også tid til næsten svimlende pardanse i Birgitte Næss-Schmidts koreografi, og det sidste teaterkup kommer, da den optøede Scrooge lader et naturstridigt stort juletræ slæbe ind til nevøens julefest.
Denne søndag eftermiddag har Steen Springborg fri som Scrooge, der i stedet spilles med applomb af Mikkel Vadsholt. Han får den filmvante til at tænke på amerikanske Charles Durning, der så ofte har lunet med sin knarvorne listighed og så dog har kunnet bøje sig for godhedens realiteter. Vadsholt har som kerne i sin Scrooge en ufravigelig belevenhed, selv midt i de værste fedterier. Den begsorte juleånd, der skræmmende viser Scrooge den kommende jul, har som absolut trumf, foruden fremtidskigget på Scrooges egen kolde død, fattigbegravelsen af krøblingen Lille Tim, som en god læge ville kunne have reddet denne jul for gode ord og betaling. Händels indledningsarie »Comfort Ye« fra »Messias« synges skælvende ved graven. Til gengæld er den første af julens ånder i Siff Line Anderssons sjæleklare fremtoning en rigtig hjerteknuser i sammenligning med Thorvaldsens tavse knæler henne i Domkirken.

Hvad julestemning er, havde Nørregade således hele to så forskelligt jublende bud på. Tog den blide vintervind i en gammel mands frakke nok en gang?

Domkirken. Händels »Messias« med Akademisk Kor og Orkester dirigeret af Nenia Zenana. 9. & 11. december

Weekendavisen 15.  december  2006, 3 sektion, kultur, side 13
Peter Johannes Erichsen


Akademisk Orkester og Kor, e-mail aok@kor.dk
Oprettet: 05-05-2006. Opdateret: 07-06-2006 af Werner Knudsen