Af Peter Johannes Erichsen
NR.
52, 28. december 2007 - 3. januar 2008
DOMKIRKEN i København. Den
hedder Vor Frue Kirke, men der er ikke det mindste spor af Madonna med barnet.
Så er det jo godt, at det ikke er Monteverdis Vespermesse til den hellige
Jomfru, der er blevet tradition for her op til jul, men Händels slagkraftige
»Messias«. For Frelseren hænger ikke på krucifiks herinde, men står altfavnende
deroppe bag alteret omgivet af hedenske tempelsøjler.
På et sent
tidspunkt, længe efter at Hallelujah-koret har braget gennem basilikaen, kommer
så trompetarien. Det er blevet tid for det skingre dommedagssignal. Den mandlige
sangsolist udmaler de dødes opstandelse, så der ikke er noget at tage fejl af.
Ved julekoncerten nu i december 2007 var det den unge norske baryton Johannes
Weisser, der som en tordnende søjlehelgen gjaldede ud i hvidhedens stenlandskab.
Sådan havde han koncerten igennem været forkynderen par excellence i Akademisk
Kor og Orkesters følsomt festlige celebrering af Händels mesterværk, hvor
sopranen Elsebeth Dreisig, alten Maria Hanke og tenoren Marco van de Klundert
også funklede.
Kort før Hallelujah-koret blæste basarien »Why do the
nations so furiously rage together« ren cyklon fra Weisser, og det voluminøse
kor mejede næsten sig selv omkuld med »Let us break our bounds asunder«. Her
valgte den medsyngende vævre dirigent Nenia Zenana at forlange uimodståelig
malstrøm. Hun kastede sig også ud i en rytmisk slangedans, da »The trumpet shall
sound« blev intoneret. Johannes Weisser og den obligate trompetist Uffe Fogtmann
gik i barok duel om forsiringer. Det var virkelig larger than life, men besang
jo også al tings endemål. Samtidig med, at en verdenssanger denne aften kom os
på ganske nært hold. Johannes Weisser er kun 27 år og er allerede den afgørende
mozartske stjernebaryton.
På den nyeste indspilning af »Don Giovanni«,
med dirigenten René Jacobs, har Weisser titelpartiet, og i 2008 kommer den
filmede version fra Baden-Baden i handelen. Næste step bliver Salzburg
Festspillene 2009, hvor den forsorne rolle som Guglielmo i »Così fan tutte«
venter på Weisser. Han har i efteråret kunnet opleves som Don Giovanni i Peter
Konwitschnys krasse iscenesættelse på Komische Oper i Berlin – og så er han
faktisk udklækket på Det kongelige danske Musikkonservatorium, har sunget
Schuberts »Winterreise« på Rundetårns koncertloft og været Hotel-Leporello i Det
kongelige Teaters hæsblæsende »Don Giovanni«-opsætning. Man oplever noget så
unikt som en frit svævende røst, der slet ikke lader sig definere strictement
som enten bas eller baryton. Den tætte sortladne klangfarve bærer både
formørkelse og stråleglans i sig. Det er ligeledes med frivol lethed og ætsende
detaljekunst, at René Jacobs lancerer sit historisk musicerede Mozartbillede,
drilsk meddigtet af Giorgio Paronuzzi på pianoforte og med Freiburger
Barockorchester i strygende koldsindighed. Dette spil er ikke for
Mozartkuglesamlere. Her diskes der op med virkelig farlige forbindelser. De
hedder Alexandrina Pendatchanska, Olga Pasichnyk og Sunhae Im. I daglig tale
Donna Elvira, Donna Anna og Zerlina.