LyreJakob Bloch Jespersen

Jacob

Jakob Bloch Jespersen (bas) fik allerede som dreng sin musikalske grunduddannelse og interesse for sang gennem sin skolegang på Sankt Annæ Gymnasium og som medlem af Københavns Drengekor. Det førte til studier ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, hvorfra han tog sin diplomeksamen 2004, og siden til videre studier ved Operaakademiet i København som han afsluttede i 2007.

I 2006 debuterede Jakob Bloch Jespersen på Det Kgl. Teater som Angelotti i Puccinis Tosca og har endvidere medvirket i DVD- og TV-optagelsen af Carl Nielsens Maskarade i rollen som Magister.

Jakob Bloch Jespersen har allerede markeret sig stærkt i både det danske og internationale musikliv. Han har som solist samarbejdet med flere landsdelsorkestre, DR RadioUnderholdningsOrkestret, Concerto Copenhagen, Athelas Ensemble, Collegium Musicum og Leipziger Kammerorchester med dirigenter som Adam Fischer, Peter Ernst Lassen, Michael Schönwandt, Jin Wang, Thomas Søndergaard, Giordano Bellincampi, Lars Ulrik Mortensen og Paul Hillier.

Jakob Bloch Jespersen har modtaget flere legater og stipendier, bl.a. Van Hauens Legat, Kgl. Kammersangere Tove Hyldgaard og Tonny Landys legat, Edith Allers Mindelegat samt Det Danske Richard Wagner Selskabets Bayreuth-stipendium.

Jakob Bloch Jespersen er for første gang solist med Akademisk Kor i Bachs Matthæus-passion 2008.
Akademisk Orkester og Kor, e-mail aok@kor.dk
Oprettet: 30-01-2008. Opdateret: 30-01-2008 af Werner Knudsen