Lyre

Jyllandsposten Portræt: Nenia Zenana
(Frisk med det hele )

(Med Blå bog-boks: Nenia Zenana )

Jyllands-Posten 22 oktober 2001, JP København side 7
Som kvindelig dirigent bevæger hun sig i en mandeverden. Og hun gør det på mange felter. Nenia Zenana er dybt involveret i arbejdet på en kommende Sebastianmusical i Cirkusbygningen og skal dirigere Verdis Requiem i Københavns Domkirke for nu at nævne et par af hendes aktiviteter i den kommende tid.

Af Elisabeth Saugmann
"Uuh, det er fedt-agtigt," siger Nenia Zenana veloplagt.
Krøllerne ryster, og det lyner og glimter i alle øreringene i øreflippen på den musikalske kannibal med det store overblik og en opsigtsvækkende lækkersult efter næsten al slags musik.
Hun repræsenterer hele to sjældenheder i musiklivet. Dels er hun kvindelig dirigent digitrøse kalder hun sig. Og dels er hun konsekvent brobygger mellem de musikalske genrer. Med succes endda.
Det er ikke hverdagskost, at en klassisk uddannet dirigent pendler mellem musicals og klassiske korværker. Mellem komplicerede partiturer og Sebastians nye musical Klokkeren fra Notre Dame, der får premiere i Cirkusbygningen den 1. marts 2002 i Sebastians egen instruktion og med Zenana på pind.
Men selv om hun kan skifte fra det ene til det anden i løbet af nul komma Verdi, tager hun én genre ad gangen. Ellers går der ged i koncentrationen.
Som Sebastians højre hånd nedskriver hun hans noder og svinger taktstokken over hans musicals. Samtidig er hun chefdirigent for Akademisk Kor og Orkester, som starter vinter-sæsonen med Verdis Requiem i Københavns Domkirke den 1. november kl. 20 med førende sangsolister fra Det Kgl. Teater: Anne Margrethe Dahl, Christian Christiansen, Niels Jørgen Riis samt Anne Kleinstrup.

Sebastians tudepersere
Nenia Zenana er umulig at placere i musiklivets skabeloner. Hun er klaveruddannet hos docent Anne Øland på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, og ved siden af undervisningsjobbet i hørelære på Musikvidenskabeligt Institut ved Københavns Universitet leder hun flere kor og orkestre med speciale i klassisk musik.
Hun er vokset op i en klan af sygeplejersker i et missionsk hjem med masser af musik tæt på Arresø. Det eksotiske navn købte hun for 12 år siden, da hun kvittede sin fortid, sit borgerlige danske navn og sygeplejeskolen.
"Zenana betyder kvindernes rum på urdu. Da verden gik i stykker, fordi min mand opsagde kontrakten, ville jeg ikke rende rundt med hans efternavn. Derfor fuckede jeg det hele og startede forfra," fortæller hun.
Nu opererer hun i spændingsfeltet mellem musical, rock og klassisk musik. Sammen med Sebastian udgør hun byens swingende makkerpar, og hun indrømmer gerne, at hans nye smukke melodier til Klokkeren fra Notre Dame får hende til at tude.

Uropførelse i Ungarn
I foråret sad hun med Sebastian i Cirkusbygningen i ugevis for at vurdere de 240 ansøgere, der var til audition på sangrollerne til musicalen om den pukkelryggede klokker, der opføres af det nordsjællandske teaterkompagni Mastodonterne.
Samtidig forberedte hun sig på at dirigere genopsættelsen af Sebastians reviderede Cyrano de Bergerac, der havde premiere i august. Selv om hun har været sanger-instruktør på musicalen Evita, tænder hun i højere grad på Sebastians musik, som i øvrigt har ført til et godt venskab.
Hun har også indspillet hans musik og instrueret kor og solister i flere af hans musicals. Sammen med DUSIKA har hun opført en suite fra hans Dyndkongens Datter.
Med Akademisk Orkester og Kor opfører hun forspil til ditten og datten, kormusik, requier og ny musik som Arvo Pärts komplicerede Te Deum, der nu er CD-indspillet. Med Elverhøj Koret gælder det danske sange.
I foråret deltog hun og Elverhøj Koret i en konkurrence i Ungarn med uropførelsen et nyt korværk - af Nenia Zenana. Den musikalske kamæleon får roser af mange klassiske kolleger, bl.a. har hun fået Kapelmesterforeningens talent-pris.
Hun har fået undervisning i orkesterdirektion hos dirigenten Henrik Vagn Christensen, og da symfoniorkestret Dusika skulle bruge en fast dirigent op til en turné, slog hun til uden at tænke. Hun arbejdede bare løs for at lære Schuberts Ufuldendte på rekordtid. Siden har hun bl.a. lavet et fællesprojekt i Tivoli med Dusika og Elverhøj Koret.

Travl fremtid
Direktion er stadig en mandeverden. Derfor lagde hun i begyndelsen stor vægt på teknik og tydelige slag for ikke at blive betragtet som en fusker. I dag er hun afslappet, men med et højt energiniveau. Hun har indspillet korværket Carmina Burana med Elverhøj Koret, og for 12 år siden indspillede hun sin egen vise-rock med Nenia Band. Nu tager hun stilen op igen som pianist sammen med Mads Vinding.
Men lige nu skal der prøves på Verdis Requiem i domkirken.
Kommende store opgaver for Zenana og Akademisk Kor og Orkester bliver Händels Messias i Holmens Kirke den 8., 9. og 12. december. Og til foråret opfører koret og Zenana a capella-musik af den gamle spændende komponist-nonne Hildegard von Bingen i Marmorkirken i København og Sct. Mariæ Kirke i Helsingør, henholdsvis den 4. og den 7. april, når premieren på Sebastians Klokkeren fra Notre Dame er overstået. Mere info på www.akademisk.kor.dk og www.klokkeren.dk. Hjemmesiderne er yderst forskellige. Det er kun dirigenten, der er ens.
elisabeth.saugmann@jp.dk

Blå bog: Nenia Zenana
1989-96: Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, musiklærereksamen med klaver, diplomeksamen i direktion og hørelære.
1989-94: Nenia Band, CD med eget materiale.
1994-96: kordirigent Gladsaxe Teater.
1996-97 dirigent Etatsorkesteret.
Fra 1996 dirigent, Dusika, Københavns Amts Ungdomssymfoniorkester.
Fra 1997 dirigent, Elverhøj Koret.
Fra 1999 dirigent, Akademisk Orkester og kor.
Fra 1996 lærer på Musikvidenskabeligt Institut i hørelære og klaver.
Fra 1996 vikariater på konservatoriet i hørelære.
1999: Kapelmesterforeningens Uddannelseslegat til indlysende talent.
Fra 2000 dirigent, teaterkompagniet Mastodonterne.
Fra 2000 duo med Mads Vinding.
August 2001: Dirigent, Den Nye Cyrano, Cirkusbygningen, København.
Marts 2002: Dirigent, Klokkeren fra Notre Dame, Cirkusbygningen.

Akademisk Orkester og Kor, e-mail aok@kor.dk
Oprettet: 26-10-2000. Opdateret: 22-11-2004 af Werner Knudsen